Аушкуль.
Излюбленное уральскими дельта и парапланеристами место.
Находится около 150 км на юго-запад от Челябинска, на территории Башкирии (N54°44'7.62", E59°42'8.00").
Это самое ближайшее к Челябинску лётное место. Небольшой хребет высотой 100 метров и длинной около километра и отдельно стоящий пупырь высотой метров 200. И красивое, ласковое озеро, в котором не водится никаких аллигаторов;) И сосновый лес на берегу озера, где мы обычно ставим палатки. И березовый лес на хребте. В общем, хорошо там.
Aushkul.
One of the most popular hanggliding and paragliding places in the Ural mountains.
It's located in the Bashkortostan Republic, about 150 km south-west of Chelyabinsk (N54°44'7.62", E59°42'8.00"). It is the closest flying site for us. It's not big, only 100 meters high with a kilometer long ridge and a separate hill 200 meters high. There's a beautiful, gentle lake (without any alligators;) with a pine forest it's edge, where we usually put up our tents. And birch forest on the ridge. It feels like home there.
Излюбленное уральскими дельта и парапланеристами место.
Находится около 150 км на юго-запад от Челябинска, на территории Башкирии (N54°44'7.62", E59°42'8.00").
Это самое ближайшее к Челябинску лётное место. Небольшой хребет высотой 100 метров и длинной около километра и отдельно стоящий пупырь высотой метров 200. И красивое, ласковое озеро, в котором не водится никаких аллигаторов;) И сосновый лес на берегу озера, где мы обычно ставим палатки. И березовый лес на хребте. В общем, хорошо там.
Aushkul.
One of the most popular hanggliding and paragliding places in the Ural mountains.
It's located in the Bashkortostan Republic, about 150 km south-west of Chelyabinsk (N54°44'7.62", E59°42'8.00"). It is the closest flying site for us. It's not big, only 100 meters high with a kilometer long ridge and a separate hill 200 meters high. There's a beautiful, gentle lake (without any alligators;) with a pine forest it's edge, where we usually put up our tents. And birch forest on the ridge. It feels like home there.
На выходных в Аушкуль съезжаются пилоты Челябинска, Миасса, Екатеринбурга, в общем, всего Урала. Здесь летают, отдыхают от города, сливаются с природой, привозят с собой семьи на озеро, рыбачат и снова летают.
Соревнований здесь не проводится - несмотря на сильную погоду особо далеко здесь не полетаешь: на западные направления почти нет посадок, просто заросшие лесом горы; на восток равнина с посадками, но мало дорог и обычно "голубая дыра".
Поэтому соревноватья ездят южнее - в Аскарово - 350 км от Челябинска.
А в Аушкуле можно просто душевно полетать с друзьями, попить кумыса и покупаться.
Every weekend the pilots from Chelyabinsk, Miass, Yekaterinburg and other Ural cities come here. They fly here, rest, commune with nature, bring their family to the lake, fish, and fly again.
Despite good weather, there aren't any competitions here: no landings to the west, only forested mountains; good landings to the east, but not enough roads and "blue hole" in the sky. That's why ural pilots compete in Askarovo - 350 km to the south of Chelyabinsk. In Aushkul you can just fly with great friends, drink kumiss and swim in the lake.
Соревнований здесь не проводится - несмотря на сильную погоду особо далеко здесь не полетаешь: на западные направления почти нет посадок, просто заросшие лесом горы; на восток равнина с посадками, но мало дорог и обычно "голубая дыра".
Поэтому соревноватья ездят южнее - в Аскарово - 350 км от Челябинска.
А в Аушкуле можно просто душевно полетать с друзьями, попить кумыса и покупаться.
Every weekend the pilots from Chelyabinsk, Miass, Yekaterinburg and other Ural cities come here. They fly here, rest, commune with nature, bring their family to the lake, fish, and fly again.
Despite good weather, there aren't any competitions here: no landings to the west, only forested mountains; good landings to the east, but not enough roads and "blue hole" in the sky. That's why ural pilots compete in Askarovo - 350 km to the south of Chelyabinsk. In Aushkul you can just fly with great friends, drink kumiss and swim in the lake.
Ездили в Аушкуль на прошлых выходных. Было ветренно. Во второй половине дня - сильный дождь со шквалом. Но в лагере с друзьми было тепло и хорошо:) Фотки с выезда можно увидеть в слайдшоу справа.
We were in Aushkul last weekend. It was windy. And in the second half of the day there was a storm. But it was very warm and nice in the camp with the friends:) You can see photos from weekend on sidebar slideshow.
We were in Aushkul last weekend. It was windy. And in the second half of the day there was a storm. But it was very warm and nice in the camp with the friends:) You can see photos from weekend on sidebar slideshow.
Аушкульский пупырь местные назвают Аушташ и считают его одним из самых священных мест Башкирии. Одним из проповедников ислама при правлении Берке-хана (1255-1266) был шейх Мухаммет. Он жил в окрестностях Аушкуля и занимался миссионерской деятельностью. Вскоре его жизнь трагически оборвалась.
На вершине Аушташа в кругу накиданных камней растет старая береза, а у ее ствола стоит расколотая каменная плита. На ней арабской вязью текст: "Это проповедник веры - Шейх Мухаммет Мигнан Алуса - 651 г. во времена Берке-хана - государство Берке-хана". 651-й год - по официальному летоисчислению - 1237-й год нашей эры. И что интересно, у плиты была предшественница: древняя плита. Текст ее гласил: "Рамазан Аулия - Пришел из города Ош - Его самого, жену, дитя убили в 651 г."
Natives call Aushkul's hill "Aushtash". It is one of the most sacred places in Bashkiria. Sheik Muhammet was one of the missionaries of Islam in the time of Berke-khan (1256-1266). Muhammet lived near Aushkul and had missionary work. He died tragically.
An old birch forest grows on the top of Aushtash. Nearby there is an stone engraved with Arabic text: "This is preacher of faith - Sheik Muhammet Mignan Alusa - 651 year in the Berke-khan time". This equates to 1237 year the Common Era. Even more interesting: the stone had predecessor: an ancient stone with the text: "Ramazan Aulia - came from Osh city - he, his wife, and son were killed in the 651 year."
На вершине Аушташа в кругу накиданных камней растет старая береза, а у ее ствола стоит расколотая каменная плита. На ней арабской вязью текст: "Это проповедник веры - Шейх Мухаммет Мигнан Алуса - 651 г. во времена Берке-хана - государство Берке-хана". 651-й год - по официальному летоисчислению - 1237-й год нашей эры. И что интересно, у плиты была предшественница: древняя плита. Текст ее гласил: "Рамазан Аулия - Пришел из города Ош - Его самого, жену, дитя убили в 651 г."
Natives call Aushkul's hill "Aushtash". It is one of the most sacred places in Bashkiria. Sheik Muhammet was one of the missionaries of Islam in the time of Berke-khan (1256-1266). Muhammet lived near Aushkul and had missionary work. He died tragically.
An old birch forest grows on the top of Aushtash. Nearby there is an stone engraved with Arabic text: "This is preacher of faith - Sheik Muhammet Mignan Alusa - 651 year in the Berke-khan time". This equates to 1237 year the Common Era. Even more interesting: the stone had predecessor: an ancient stone with the text: "Ramazan Aulia - came from Osh city - he, his wife, and son were killed in the 651 year."
Предания жителей соседних деревень то дополняют, то опровергают друг друга.
"Когда-то давно в здешних местах проходили караваны верблюдов. Шли этим путем и торговцы из среднеазиатского города Ош. В дороге у Аушкуля умирает всеми почитаемый человек. Он и был похоронен на вершине".
"Караван подходил к селению. Жители его ушли на сенокос, поручив детям приглядывать за домами. В разгар работы те прибежали с тревожной вестью о появлении вооруженных людей. Селяне бросились на защиту. Когда опомнились, непоправимое уже свершилось. Было убито несколько человек, в том числе и духовный провидец, проповедник новой веры".
...Ислам получил свое распространение в связи с вхождением Башкирии в состав Золотой Орды. Во время возвышения Москвы и освобождения русских православных княжеств от ордынского ига к башкирам с миссионерской целью были посланы мусульманские проповедники из Булгар, Бухары, Коканда и даже Багдада...
Говорят, когда убили Рамазана, свершилось чудо: из глубин земных, из каменных недр забил вдруг ключ чистой воды. Сейчас это святой для мусульман источник, они называют его ключом Рамазана. Только один месяц в году действует он. И в это время очень много мусульман приезжает сюда, чтобы помолиться Аллаху, почтить память святых людей, напиться святой воды и взять ее с собой.
Native legends of nearby villages both confirm and contradict other legends.
"Once upon a time caravans of camels passed by here. Traders from the Central Asian city of Osh were walking this way too. A very revered person died near by Aushkul and he was buried on the top."
"A caravan approached the village. The inhabitants hid in the hay, instructing the
children to hide in the houses. In the midst of the work children came with the alarming news of the appearance of armed men. Villagers rushed to the defense. When they realized what was happened, it was too late. Several people were killed, including the spiritual and visionary new preacher of faith. "
... Islam gained influence with the founding of the Republic of Bashkortostan during the time of the Golden Horde. After the rise of Moscow's influence and the liberation of Russian Orthodox principalities from the Ordynsky yoke, Muslim missionaries were sent from Bulgar, Bukhara, Kokand and even Baghdad in an attempt to maintain influence over the region...
They say when Ramazan was killed, a miracle happened: clean water suddenly gushed from the depths of the earth. This well is now a sacred source for Muslims, called the Ramazan spring. It flows only one month of the year. And at that time many Muslims come here to pray to Allah, to honor the memory of the holy people, drink the sacred water, and take it with them.
"Когда-то давно в здешних местах проходили караваны верблюдов. Шли этим путем и торговцы из среднеазиатского города Ош. В дороге у Аушкуля умирает всеми почитаемый человек. Он и был похоронен на вершине".
"Караван подходил к селению. Жители его ушли на сенокос, поручив детям приглядывать за домами. В разгар работы те прибежали с тревожной вестью о появлении вооруженных людей. Селяне бросились на защиту. Когда опомнились, непоправимое уже свершилось. Было убито несколько человек, в том числе и духовный провидец, проповедник новой веры".
...Ислам получил свое распространение в связи с вхождением Башкирии в состав Золотой Орды. Во время возвышения Москвы и освобождения русских православных княжеств от ордынского ига к башкирам с миссионерской целью были посланы мусульманские проповедники из Булгар, Бухары, Коканда и даже Багдада...
Говорят, когда убили Рамазана, свершилось чудо: из глубин земных, из каменных недр забил вдруг ключ чистой воды. Сейчас это святой для мусульман источник, они называют его ключом Рамазана. Только один месяц в году действует он. И в это время очень много мусульман приезжает сюда, чтобы помолиться Аллаху, почтить память святых людей, напиться святой воды и взять ее с собой.
Native legends of nearby villages both confirm and contradict other legends.
"Once upon a time caravans of camels passed by here. Traders from the Central Asian city of Osh were walking this way too. A very revered person died near by Aushkul and he was buried on the top."
"A caravan approached the village. The inhabitants hid in the hay, instructing the
children to hide in the houses. In the midst of the work children came with the alarming news of the appearance of armed men. Villagers rushed to the defense. When they realized what was happened, it was too late. Several people were killed, including the spiritual and visionary new preacher of faith. "
... Islam gained influence with the founding of the Republic of Bashkortostan during the time of the Golden Horde. After the rise of Moscow's influence and the liberation of Russian Orthodox principalities from the Ordynsky yoke, Muslim missionaries were sent from Bulgar, Bukhara, Kokand and even Baghdad in an attempt to maintain influence over the region...
They say when Ramazan was killed, a miracle happened: clean water suddenly gushed from the depths of the earth. This well is now a sacred source for Muslims, called the Ramazan spring. It flows only one month of the year. And at that time many Muslims come here to pray to Allah, to honor the memory of the holy people, drink the sacred water, and take it with them.
А еще раньше на месте Аушкуля был кратер вулкана, и окружающие горы до сих пор сохранили вулканические породы.
Поднимаясь по склону горы можно увидеть выходы знаменитой «аушкульской яшмы». Цвета этой яшмы – палевый и песочный с нежным рисунком тонких черных дендритов, иногда напоминающем веточки растений. В ХVIII веке из аушкульской яшмы изготовляли вазы и чаши для Императорского двора. Парадную лестницу Эрмитажа украшают две вазы из аушкульской яшмы, две других находятся в зале Рубенса.
Earlier there was a volcano crater here and volcanic rocks can still be found in the surrounding mountains. In the rising slope of the mountain you can see outcroppings of the famous «aushkul jasper». The jasper is straw and sand-colored, with a delicate pattern of thin black dendrites, sometimes resembling twigs of plants. In the eighteenth century vases and bowls for the Imperial Court was made from aushkul jasper. The Main Staircase of the Hermitage is decorated with two vases of aushkul jasper, with two others in the Hall of Rubens.
Рядом с Аушкулем находится хребет Нурали. Хребет водораздельный, на его склонах из одного и того же болота берут начало реки трех сторон света.
Nurali ridge is located near Aushkul. From the watershed on its slopes, rivers run into two differents seas, though originating here in one place.
Поднимаясь по склону горы можно увидеть выходы знаменитой «аушкульской яшмы». Цвета этой яшмы – палевый и песочный с нежным рисунком тонких черных дендритов, иногда напоминающем веточки растений. В ХVIII веке из аушкульской яшмы изготовляли вазы и чаши для Императорского двора. Парадную лестницу Эрмитажа украшают две вазы из аушкульской яшмы, две других находятся в зале Рубенса.
Earlier there was a volcano crater here and volcanic rocks can still be found in the surrounding mountains. In the rising slope of the mountain you can see outcroppings of the famous «aushkul jasper». The jasper is straw and sand-colored, with a delicate pattern of thin black dendrites, sometimes resembling twigs of plants. In the eighteenth century vases and bowls for the Imperial Court was made from aushkul jasper. The Main Staircase of the Hermitage is decorated with two vases of aushkul jasper, with two others in the Hall of Rubens.
Рядом с Аушкулем находится хребет Нурали. Хребет водораздельный, на его склонах из одного и того же болота берут начало реки трех сторон света.
Nurali ridge is located near Aushkul. From the watershed on its slopes, rivers run into two differents seas, though originating here in one place.
Река Миасс течет в Исеть, Исеть – в Тобол, Тобол – в Иртыш, Иртыш - в Обь, Обь несет воды в Северный Ледовитый океан. Река Ай течет в реку Белую, Белая – в Каму, Кама – в Волгу, Великая Волга - в Каспийское море.
Таким образом, если удачно плюнуть, можно попасть сразу в два моря:)
The Miass river runs into the Iset river, which runs into Tobol river, Tobol - to Irtysh, Irtysh to the Ob, Ob bears water to Arctic ocean.
Hay river runs to the Belaya river, Belaya into the Kama, Kama into the Volga, Volga runs into the Caspian Sea.
So, if you split successfully you can reach two seas at once:)
Так и живем:)
So, here we are:)
Таким образом, если удачно плюнуть, можно попасть сразу в два моря:)
The Miass river runs into the Iset river, which runs into Tobol river, Tobol - to Irtysh, Irtysh to the Ob, Ob bears water to Arctic ocean.
Hay river runs to the Belaya river, Belaya into the Kama, Kama into the Volga, Volga runs into the Caspian Sea.
So, if you split successfully you can reach two seas at once:)
Так и живем:)
So, here we are:)
Спасибо за фотки Ларисе, Андрею Транчуку и alni-e. И за пробуждение интереса к истории этого места - Сане:).
Thanks to Larisa, Antrey Tranchuk and Alni-e for the pictures. And thanks to Sanya for awakening of my interest to the history of this place:)
Очень красивые фотки Аушкуля.
ReplyDeleteА вот на плите написано 451, а не 651:-)
ReplyDeleteКруто:)! А во всех научных трудах - 651:) Интересно, почему:)
ReplyDelete