17 January 2011

Forbes - Task 2 - 179 km

Давно не писала, не было инета. Наверстаю! Итак...
I didn't have internet for a while. So, better late than never...

Прогноз был не очень. Сильный ветер, низкая база, и дожди над Форбсом уже в два часа дня. Подходящий фронт, смывающий нас на запад. Поэтому таск поставили ранний:  в 11:15 уже открыли старт, - и поскорее и подальше от дождей: до Мониа Гап - поворотника, которого даже не было у нас в джипиэсах.
The weather forecast was not really good. Strong winds, low cloud base, and rains over Forbes at 2 pm already. Therefore they set an early task: launch was opened in 11:15 already and we had to fly to Monia Gap, which is 179 kilometers to the West, as far from the rain as we could.

Большую часть пути надо было лететь над бездорожными (или плоходорожными) полями, потому что вдоль дороги таск не давали поставить airspac'ы! Бедные пилоты, которые там сели - им достался дооолгий подбор и ожидание под проливным дождем.
Most of the time we had to fly over the area without any good roads because of the restricted airspace to the north from our course line. Poor pilots, who landed out there - they had experienced heavy rain, while waiting for their retrieve!


Я пропустила момент, когда народ выстроился в линию на старт, поэтому стартовала в самом конце и еле-еле успела взять последний старт гейт, и то не успела набрать высоко, пришлось добирать и смотреть вслед улетающим пилотам. Ну ниче, ветер достаточно сильный, база низкая, будем исправлять вчерашние ошибки и учиться крутить потоки со сносом.
I was almost the last one in the launch line, so I was just in time for the last start gate. Oh, well. Good chance to fix mistakes from the day before and to learn how to thermal properly with the wind.

Я старалась протягивать против ветра, тщательно старалась. Но когда я посмотрела вечером свой трэклог, этого было практически не видно. Оказалось, что я совершенно недооцениваю силу ветра и снос. Надо реагировать быстрее! Заворачивать скорее, протягивать дальше.
Aha. I was trying to correct my thermaling by flying longer against the wind. I remember, I was always thinking I am doing good. But when I looked at my tracklog in the evening, I was surprised: one would not see any of my attemtps:) Looks like I really underestimate my drift with the wind! I have to react faster, to turn tighter, to fly longer against the wind!


А в воздухе и не замечалось, какой я тормоз:)
Ha, I didn't know I am that slow:)

Вообще, так-то неплохо летелось. Просто в какой-то момент не определилась, где следующий термик, и таки проискала его до самой посадки, пролетев только 118 км.
Actually, I quite liked my flight. But after flying all the way over the mostly shadowed landscape I finally have met some sunny spots, and got slow with the next decision where the next thermal would be. Didn't find it and landed. Made only 118 kilometers.

На будущее:
- в ветренные дни протягивать против ветра увереннее;
- лететь на переходах быстрее;
- меньше зависать в слабых потоках.
Short note for myself:
- when thermaling and it is windy, fly longer against the wind;
- don't stay for too long in weak thermals;
- fly faster than the best glide speed.


День выиграл Стив Бленкинсоп, 31 пилот долетел до цели. После нашего улета в Форбсе был дождь, и потом фронт с черными тучами и проливными дождями шел по пятам. Мы прошили его уже на обратном пути, сидя в машине.
Steve Blenkinsop won the day, 31 pilots made goal. After we left the Forbes airfield, it rained there, and then front was following us with dark dark clouds, heavy rain and lightning. We passed through the front on the way back, safely inside our car.

А вообще, два дня для меня коротких. Два таска, два коротких полета по три часа, не успеваю уставать, прямо-таки не хватает зарядки!
So, that's just two short flights for me. Two tasks where I landed out after flying less than 3 hours. My muscles want more! It is not enough exercise!

Погода на завтра выглядит не очень...
The weather forecast for tomorrow looks not good...

2 comments:

  1. оо, фооорррбс! Да, что-то ты запропала, я уже на работе 3 дня отработал :))
    До тебя Вирпи дозвонилась в итоге?

    ReplyDelete
  2. Hah, that's funny...
    This summer I've found the same problems in my thermaling as you:

    - when thermaling and it is windy, fly longer against the wind;
    - don't stay for too long in weak thermals;
    - fly faster than the best glide speed.

    Just the first one is quite hard to apply when you're flying paraglider in 35+ km/h winds, even an open class one... :)

    And the point that gave me really good improvement in my avg.speed/distances is the third one.. fly fast, push (pull for a HG) that speedbar!!!

    Thank you for your nice stories and sharing your notes! That's how I'm keeping my mental flying shape for now. :)

    Regards!

    ReplyDelete