13 May 2011

Flying Over Elbrus

This post is about the first ever tandem hang glider flight over the highest point in Europe - Mt.Elbrus
Этот пост об уже известном русскоязычному населению впечатляющем проекте Артура И Оксаны по покорению Эльбруса.

The main idea of the project consists of a flight from the western summit of Elbrus (5642 meters!) with a tandem hang glider.

No one has ever done anything like this before.

No one has ever launched a tandem hangglider from such an altitude nor has anyone ever flown from such heights with a passenger.


Идея, кто не знает, заключается в том, чтобы слететь с западной вершины Эльбруса (5642 метра!) вдвоем на тандемном дельтаплане.

Проект не имеет прецедентов в мировой истории.

Никто никогда не стартовал на тандемном дельтаплане с таких высот и не летал на таких высотах.

The project's purpose is to do something that no one has ever done before and to establish a world altitude record for a tandem hangglider, and to establish a record of absolute altitude of take off for a tandem hangglider, and lastly to fly from the highest point of Russia and Europe.
Такие проекты ошеломляют и впечатляют своей дерзостью, смелостью, уверенностью. И мы тут все восхищенно наблюдали со стороны, как развивается проект... Но до меня вот только сейчас дошло, что все случится уже практически завтра! У ребят практически нет пути назад, проект живет своей жизнью и знаменательное покорение эльбрусского неба назначено уже на этот июнь!

Participants: / Участники:
Artur Dzamikhov. Pilot of tandem. A member of the Russian national team since 2004. Russian national champion (2 times). Chief Instructor of hang gliding school “Evolution”. Time in the air - 1000+ hours and 12 years. Tandem flying experience - 7 years.
Артур Дзамихов. Первый пилот тандема. Мастер спорта международного класса по дельтапланерному спорту. Член сборной России. Двукратный Чемпион России. Руководитель и инструктор школы «Эволюция». Налет свыше 1000 часов. Летает 12 лет.

Oksana Chekulaeva. Co-pilot of tandem. Mountain guide with four years work experience on Mt.Elbrus. She also has experience on high altitude expeditions in Argentina and Bolivia. Numerous prize-winner of competitions on freeride (snowboard). The photographer.
Оксана Чекулаева. Второй пилот тандема. Горный гид, опыт работы на Эльбрусе в течение 4-х лет, а также опыт работы и организации высотных экспедиций в Аргентине и Боливии. Неоднократный призер соревнований по фрирайду (сноуборд). Фотограф.





The unique complexity of this project is that, for its successful realization, it is necessary to utilize the best skills of each participant. The challenge is not only to launch from such an extraordinarily high altitude in extreme and unpredictable conditions, but also to organize this unique expedition of transporting a tandem and accompanying equipment to the highest point on the continent (Elbrus is one of the so-called «Seven summits» - the highest point on each of the seven continents).
Подробное описание проекта, этапы, планы, отчеты об уже проделанной работе и изумительные фотографии - я не буду приводить здесь: все можно изучить на сайте проекта www.fly-elbrus.ru. Новости можно читать в блоге у Артура - dzamikhov.ru и на форуме дельтапланеризм.ру. Проект действительно грандиозный, и очень очень сложный. Сложно не только стартовать с огромной высоты в условиях разряженного и плохо предсказуемого воздуха, но и организовать уникальную экспедицию по доставке тандема и сопутствующей экипировки на высочайшую вершину континента (Эльбрус входит в так называемые «7 вершин» - высочайшие вершины семи континентов).

Despite such daring plans, participants of expedition are only human, and for them it will also be difficult to breathe (at this height, the air density is only 60 % of the norm) while setting up a glider and launching it. Launching into uncertainty…
Несмотря на дерзость замыслов, участники экспедиции – люди, и для них также сложно будет дышать (на этой высоте плотность воздуха всего 60% от нормы), идти, собирать дельтаплан и стартовать. Стартовать в неизвестность…

The basic team will consist of four people (two pilots and two assistants). The assistants are necessary not only transporting the device and equipment to the top, but also for the helping with setting up the glider and the launch. Also, if needed, for the final summit push, porters from among guides working on Elbrus may be involved.

The project will progress in three stages:

The first stage – flight training on Mt. Klementyeva (Crimea, Ukraine). This is necessary for the development of coordination of the crew`s work in the air, and for evaluation and preparation of the flight equipment. Dates: May 10th-18th, 2011

The second stage – training in the mountains (Elbrus region). This is for physical preparation and acclimatization, exploring the launching pads at both summits (west and east), and also to check the preparation of climbing and personal equipment. Dates: May 21-31st, 2011

The third (final) stage – the climb and flight. This will be preceded by some test flights from lower summits (4700 – 5000 m). During this period, the weather will be carefully analyzed for the decision on a final push to the top with a hangglider. If by the time of the arrival on top, the weather indicates the flight will be impossible, the participants of the flight and their assistants will go down to a "saddle" (a crosspiece between two tops, 5300 meters), and will set up a high camp and will wait out the weather. Landing is planned under station Prijut-11 at a height of 4000 meters. Dates: June 1-14th, 2011

On the final stage, the production of material for TV programs also are planned. As for now three Russian TV companies are involved in the event. Also a number of magazines and Internet sites have expressed interest in publishing the results of expedition.
Три телекомпании планируют освещать проект: НТВ, Русский экстремальный проект и Russia Today. Также ряд журналов и интернет-сайтов выразили готовность напечатать информационные материалы по итогам экспедиции (в том числе «Вертикальный мир», «РИСК onsight» и т.д.). Но несмотря на обилие различных СМИ, обеспечивающих информационную поддержку, наблюдается почти полное отсутствие технических и финансовых спонсоров.

So far this project is only supported by mass-media: every TV-channel and magazine is ready to report about this outstanding project, yet the team needs more material help. The team will have to spend 24 days on Elbrus mountain, sleep there, eat there, carry all the equipment up there, upgrade their tandem hangglider (put skis on it), train, make experimental flights from lower altitudes, and buy all the necessary equipment.
В то время, как подобная выдающаяся экспедиция требует средств, и не таких уж и выдающихся: порядка 150 тысяч рублей. Туда входит проживание и питание на Эльбрусе 4-х человек (пилот, пассажир, 2 помощника) на 24 дня, канатная дорога и ратраки, портеры для доставки всего барахла на вершину, технический апгрейд тандема (установка лыж), а также его доставка и тренировочные полеты, необходимая экипировка и снаряга на 4-х человек.

The team has already invested a lot of work and preparation. They have made experimental flights in Dombay from 3200 meters. They have explored Elbrus on foot. They even taught Oksana to fly a hangglider:), so she could fly the glider if something happened to Artur in the air. They've made a web-site: www.fly-elbrus.ru and put all the news, photos, and reports there (in Russian). Also, they have contacted many companies which might help, and found one which will help with equipment.
Команда не сидит сложа руки. Уже сделано много много много работы и приготовлений. Уже были и пробные полеты в Домбае с высоты 3200 метров, и восхождение на Эльбрус, и обучение Оксаны рулить дельтапланом. Также ребята ищут спонсоров, привлекают заинтересованные компании, пишут письма, ведут переговоры.

But... there is not enough money yet. Little by little Russian pilots are donating money for the project now to make it possible to start the project in time, because this project no longer belongs only to the two people who created it. To some degree this outstanding flight belongs to all the pilots of all the countries.
Но... денег пока недостаточно. Капля по капле русские пилоты уже просто от себя начали переводить деньги в помощь проекту. Потому что этот проект - он уже больше, чем задумка двух человек или экспедиция четырех-пяти человек. Это выдающийся полет, и он принадлежит в некоторой степени всей стране и пилотам всех стран, и каждому пилоту в отдельности.

If you feel you also want to help this project happen - please contact Artur Dzamikhov (mail to: artur_delta@pochta.ru) and become also a part of history:)
Так что если вы тоже хотите поучаствовать и помочь команде осуществить ее грандиозный замысел - пишите, звоните, становитесь частью истории.

И от себя: искренне сильно надеюсь и желаю, что все у вас получится!
With all my heart I wish you good good luck, guys and girl:)!

5 comments:

  1. AnonymousMay 13, 2011

    Никто никогда не стартовал на тандемном дельтаплане с таких высот и не летал на таких высотах.

    Хм... А как же Анжело Д'Арриго?

    ReplyDelete
  2. 2 stpython: по-моему, Д'Арриго летел один (или нет?) А в тексте Жени написано про тандем.

    ReplyDelete
  3. а вообще очень полезный пост.

    ReplyDelete
  4. А-а-а, ну если про тандемный, тогда ладно. (-:

    ReplyDelete