10 January 2011

Forbes - Steve Hocking Challenge - Task 1 - 185 km

Небо было затянуто с самого начала, сплошная тень, народ затягивается и садиться, а нам лететь 185 километров. А мне было как-то радостно попробовать летать в сложных условиях. Ну бомбанусь, ну и что. Зато попробую:) Еще очень хотелось полететь одной, попробовать термики со всех сторон, где они сегодня, как они. Ну, полетела.
The sky was overcast from the very begining, just shadow everywhere, while we had a 185 kilometers task to the little town called Grong Grong. But I felt quite good somehow: I was glad to have a chance to fly in difficult conditions. I didn't care if I bomb out. I just wanted to learn more about thermaling on a windy overcast day. And I wanted to fly alone and to try my best in understanding how all this works.
Оказалось, все не так легко. Я даже думала, что разучилась крутить потоки. Только нащупаешь ядро - бац, и нет его. Потом все жаловались, что было сложно, но в полете я думала, что это я тормоз.
It turned out to be really tricky. I even thought that I forgot how to thermal. Just when you think that you've just found the core - bang! - and you've lost it! After the flight many pilots were complaining that the thermals were not easy at all, but during the flight I thought that I am really hopeless.

Но в этом ведь и отличие хороших пилотов от просто пилотов. Хорошие пилоты были на финише! А я заземлилась на поворотнике, пролетев только 94 км.
But here is the difference between good pilots and just pilots. All the good pilots made goal! While I landed out at the turnpoint, making only 94 kilometers.

Важное для меня замечание: надо всегда знать, где следующий поток, и лететь туда. Этот метод работает почти всегда. А только отвлечешься, полетишь тупо над дорогой или надеясь, что поток тебя найдет, - бац! - и пора уже посадочное поле выбирать.
Here is an important thought for myself: you always have to know where the next thermal is and to where you are flying now. This method almost always works. But if you get distracted, or if you fly just above the road or just hope that thermal will find you by itself, then very often you will end up having to look for a landing field.

День выиграл Джонни. Результаты ЗДЕСЬ. 23 пилота из 58-ми стартовавших долетели до цели. Молодой пилот Jonas Lobitz из Новой Зеландии тоже долетел до цели, но намудрил с цилиндром вокруг поворотника и не взял его. Обидно! Особенно после такого трудного таска.
Jonny won the day. Results can be found HERE. 23 pilots out of 58 pilots who launched made goal. A young kiwi Jonas Lobitz also made goal, but he missed the turnpoint, because he put wrong the radius in his GPS. Oh, that hurts! Especially after such a hard task.

Учимся, учимся...
So, I am learning, learning...

2 comments:

  1. I felt the same way. I was thinking to myself "if only I could SEE the thermals' :) But that's not going to help me, just wishing...and I probably would not have even helped me stay in the thermals I DID find :)

    BTW, you flew 318km the other day. You are not just a 'pilot' !!

    ReplyDelete
  2. Thanks for encouraging, Kath:) Looks like 318 km in easy conditions are much harder than 100 kilometers in a bit more difficult conditions.. Learning:)!

    ReplyDelete